7.KUIDAS TEHA KARJÄÄRI FACEBOOKIS?
Sotsiaalmeedia pakub karjääri tegemisel suuri võimalusi ja ühtlasi võib edukale tööotsingule takistusi tekitada. Kes on osav, võib sotsiaalmeedia oskuslikust kasutamisest lõigata palju kasu, aga mõni mõtlematu postitus või foto võib maksma minna isegi töökoha.
Selle asemel, et keskenduda ainult järgmise töökoha leidmisele, soovitavad karjäärispetsialistid mõelda oma karjääri kujundamisele pikemas perspektiivis. Muidugi tuleb elus ette olukordi (nt töökohta kaotades), kus uue töökoha kiire leidmine on esmane vajadus, aga ka sellel, kes alles õpib või töötab kindlana tunduval kohal, tasub mõelda pikemas perspektiivis ning panustada aega ja energiat oma tööturuväärtuse suurendamisse. Nii on hiljem palju lihtsam tööd leida.
Kuidas? Selleks on palju võimalusi. Selles artiklis võtame luubi alla sotsiaalmeedias peituvad võimalused Facebooki (facebook.com) ja LinkedIn´i (linkedin.com) näitel.
NÕUANDEID ALUSTAMISEKS
1. Otsusta, kas avalik karjääri kujundamine on sulle vastuvõetav. Tasub välja selgitada, mis on su eesmärk. Kas privaatne suhtlus või hoopis erialaste suhete loomine? Kui lood Facebookis või LinkedInis profiililehe ja teed selle avalikuks, siis käitu nii, nagu viibiksid avalikul üritusel. Kui sulle on olulisem sõpradega sundimatult vestelda, postitada ja jagada privaatseid fotosid, siis muuda oma konto privaatseks ja ära luba oma andmete otsimist.
2. Näita oma parimat palet. Uudishimulikud personalitöötajad ja peakütid vaatavad meelsasti kandideerijate ühismeedia profiile. Nimelt soovivad nad saada kandidaatidest võimalikult nüansirikka pildi. Nad tahavad kontrollida, kuivõrd sinu esinemine sotsiaalmeedias kinnitab CVga loodud muljet. Just seepärast olgu sinu avalik profiilileht hästi koostatud ja läbimõeldud. Selle juurde kuulub ligitõmbav foto, senise haridus- ja töökogemuse ning ka keeleoskuse kirjeldus. Kui teed oma profiili avalikuks, siis hoolitse selle eest, et sa ei satu hilisematel tööle kandideerimistel vastuollu siin antud teabega.
3. Ole aktiivne! Profiililehe ülesehitamisest, aeg-ajalt selle külastamisest ja tuttavate sõbrakutsete vastuvõtmisest ei piisa. Edukad on need, kes laiendavad kogu aeg oma tutvusringkonda ning postitavad ja jagavad teavet. LinkedInis võid koguda ja küsida ka soovitusi oma ametikaaslastelt. Märgi erialalehekülgi ja -artikleid endale meeldivaks. Avalda argumenteeritult arvamust erialastel lehtedel ja loo ise enda erialast/otsitavast tööst lähtuvat originaalset sisu. Kui sul on oma veebileht või blogi, võid linkida ka selle. Tee ajajoonele postitusi vähemalt kord nende kahe-kolme päeva jooksul, mida sa kulutad oma sotsiaalmeedia võrgustiku ja profiili arendamisele. Soovitatav on alguses asuda vaatleja positsioonile, õppida tundma kombeid, koguda sõnavõttudeks lisateavet ning seejärel hakata kujundama enda professionaalset kuvandit.
4. Fotod, märkused: ainult esinduslikud! Ei peeta puuduseks asjaolu, kui Facebooki avalikus profiilis esineb privaatseid fotosid või isiklikule huvisfäärile vastavaid märkusi, sest nii jääb sinu profiilist vahetum ja inimlikum mulje. Kui personalitöötaja näeb kandidaati läbipaistvana ja loeb tema mõtteid maailmast, võib see olla isegi eelis. (Vältida tuleb aga fotosid napis riietuses, pärast lõbusat ööd tehtud pilte.) LinkedIn on sellega võrreldes ametlikum keskkond – siin näita ennekõike oma erialast mina!
5. Ära kritiseeri oma (endist) tööandjat ega kolleege. Oma juhte ja kolleege ei tasu suhtlusvõrgustikus kiruda isegi siis, kui seda saavad näha ainult sinu tuttavad. On olnud juhuseid, kus süsteemi värskendamisel on vanad sätted automaatselt taastunud ja töötaja piinlikud märkmed avalikuks muutunud või on mõnel tuttaval seoseid sinu kolleegide või juhtidega. Mõni pahatahtlik isik võib isegi sinu konfidentsiaalsena mõeldud lauseid kuvatõmmise (screenshoti) abil lihtsasti postitada või muul viisil levitada. Kui sinu töökohas on kehtestatud ühismeedia kasutamise reeglid, loe need läbi ja järgi neid.
6. Liitu erialaste gruppidega. See kehtib eelkõige LinkedIni kohta. See on esimene samm, et pääseda erialasesse online-võrgustikku. Teise sammuna aga võta sõna, küsi julgesti ja avalda arvamust (mõistagi argumenteeritult ning tasakaalukalt).
7. Ära sehkenda päev läbi Facebookis. Lakkamatu kohalolek, iga viie minuti tagant postitamine, pidev piltide üleslaadimine, videote jagamine ei jäta sinust head muljet – eriti päevasel ajal, kui sa käid tööl. Ka töövälisel ajal liigne sotsiaalmeedias kohalviibimine võib jätta mulje sõltuvusest, pidevad postitused muutuvad ka sinu võrgustiku liikmetele tüütuks ning nii võid mõne olulise kontakti poolt saada blokeeritud.
8. Jälgi firmade lehekülgi, kandideeri ametikohtadele. Järjest rohkem suurettevõtteid avab Facebookis või LinkedInis oma lehekülgi, kus saab igaüks firma esindajatele küsimusi esitada või ametikohtadele kandideerida. LinkedInist ja Facebooki töövahendusrakendusest (Jobs/Töökohad otsingusüsteem veebilehe vasakus servas) leiad ka tööpakkumisi.
NÕUANNE: Facebookis saad jälgida ka karjäärisoovitusi jagavaid lehekülgi, näiteks Eesti Töötukassa lehekülg või grupid „Minu karjäär Tallinnas ja Harjumaal“ või „Töökas noor“. Facebookis on olemas ka mõned maakonnapõhised karjääriinfot jagavad grupid (otsisõna „karjääriinfo“ või „karjääriteenused“).
9. Tegelik ja võrguisiksus olgu omavahel kooskõlas. Kaubamärgi loomine ühismeedias on imago loomiseks üks vahend paljudest. Liialdatud netihiilgus ei ole midagi väärt, kui tegelikus elus ei kaasne sellega meeldivat isiksust, kes tunneb hästi oma ametit. Hoolitse ka isikliku sidepidamise eest oluliste otsustajatega, näiteks käies erialastel konverentsidel, koolitustel, panustades erialaühingute tegevusse jne.
10. Mõtle pikas perspektiivis
Võta erialase imago eest hoolitsemist kui investeeringut. Võib-olla ei saa sa käegakatsutavat tulemust kuu või ühe-kahe aasta jooksul ja tundub, et kulutad vaid aega. Kui teed seda hästi, laieneb aga sinu suhtevõrgustik, millele hiljem hädas toetuda saad. Tööotsimise asemel tasub keskenduda elukestva karjääri ehitamisele.
Artikli koostas ZOLTÁN KARÁCSONY, tööturuspetsialist
Artiklit aitasid toimetada Eesti Töötukassa karjäärispetsialistid.